Brugerkonto og selvbetjening Lånervilkår Bibliotekets tilbud

- hvordan bliver jeg låner?

- hvad koster det at blive låner?

- hvorfor skal jeg have en pinkode?

- hvad sker der, hvis jeg glemmer min pinkode?

- hvordan ændrer jeg min email adresse eller pinkode?

- hvad gør jeg, hvis materiale, som jeg har reserveret,
kommer hjem, mens jeg er på ferie? 

- hvorfor er det en gode idé at give jer min email adresse
og mobilnummer?

- hvordan søger jeg på hjemmesiden?

- hvor længe kan jeg låne materialer?

- hvor kan jeg se min lånerstatus?

- hvad sker der, hvis jeg afleverer materialer for sent?

- hvordan forhindrer jeg for sen aflevering?

- kan jeg forny mine lån?

 

hvad tilbyder biblioteket?

 

 

Brugerkonto og pinkode

 

Hvordan bliver jeg låner?

Voksne
Du bliver registreret som låner, ved at møde op på biblioteket, og medbringe dit sundhedskort (sygesikringskort), eller anden gyldig legitimation. Alle over 14 år anvender deres sundhedskort som lånerkort.

Børn under 14 år
Børn under 14 år skal have forældres / værges underskrift, og der udleveres et specielt lånerkort.

Udlændinge uden CPR-nummer
Udlændinge uden CPR-nummer skal medbringe pas, samt anden legitimation fra offentlig myndighed.

Lånerkortet er personligt
For lånere under 18 år hæfter forældre / værge.

Hvis sundhedskortet/lånerkortet bortkommer, skal det straks meddeles biblioteket.

 

Hvad koster det at blive låner?

At blive låner er ganske gratis.

 

Hvorfor skal jeg have en pinkode?

Er du oprettet som låner og fået din egen pinkode, kan du benytte de digitale ressourcer, som biblioteket stiller til rådighed for borgerne. Derudover kan du logge på bibliotekets hjemmeside, som giver dig en række selvbetjenings-muligheder. Du kan bl.a. selv se din lånerstatus, reservere materialer eller forny dine lån - og gøre det hele hjemmefra. 

 

Hvad gør jeg, hvis jeg glemmer min pinkode?

Glemmer du din pinkode, skal du henvende dig personligt på biblioteket, og medbringe gyldig legitimation.

 

Hvordan ændrer jeg min email adresse eller pinkode?

  1. Log ind på din brugerkonto med dit CPR-nr og pinkode
  2. Tryk på "Min konto"
  3. Tryk på "Rediger brugerprofil"
  4. Udfyld formularen og tryk på "Gem"

Klik her for mere detaljeret vejledning.

 

Hvad gør jeg, hvis materiale, som jeg har reserveret, kommer hjem, mens jeg er på ferie? 

 
 

Hvorfor er det en god idé at give jer min email adresse og mobilnummer?

Du har mulighed for at tilmelde dig beskedservice, enten på SMS eller email. Denne service har en række fordele: 
  • Du får hurtigt besked om reserveret materiale, som er klar til afhentning.
  • Du får besked 3 dage før, du skal aflevere lånt materiale.
  • Du får besked, selvom du flytter.

Læs her, hvordan du tilmelder dig beskedservice.

 

Hvordan søger jeg på hjemmesiden?

Læs her, hvordna du søger efter materialer på hjemmesiden.

 

Lånervilkår

 

Hvor længe kan jeg låne materialer?

Lånetiden er normalt 30 dage. Nogle materialer kan have kortere lånetid, men det fremgår altid af din udlånskvittering, hvornår det lånte skal afleveres.
OBS: Biblioteket påtager sig intet ansvar, hvis lånte materialer beskadiger dit afspilnings- eller EDB-udstyr.

 

Hvor kan jeg se min lånerstatus?

Når du logger ind på din brugerkonto, kan du se din lånerstatus, herunder dine aktuelle lån, reserveringer og eventuelle mellemværender. 

 

Hvad sker der, hvis jeg afleverer lånt materiale for sent?

Overskrides lånetiden, koster det et gebyr, som afhænger af din alder og hvor mange dage, din lånetid er overskredet med.

Gebyrer for børn til og med 13 år (2017):

  • 1-13 dage: kr. 10,-
  • 14-30 dage: kr. 25,-
  • 31- dage: kr. 50,-
  • efter 90 dage overgår sagen til opkrævning i kommunens Servicecenter.

 

Gebyrer for voksne på 14 år og derover (2017):

  • 1-13 dage: kr. 30,-
  • 14-30 dage: kr. 75,-
  • 31- dage: kr. 175,-
  • efter 90 dage overgår sagen til opkrævning i kommunens Servicecenter.

 

Hvordan forhindrer jeg, at jeg afleverer mine materialer for sent?

Når du låner, kan du vælge at få en kvittering, hvor det fremgår, hvad du har lånt, og hvornår det skal afleveres. Du har også mulighed for at tilmelde dig påmindelser på email og SMS.

 

Hvordan tilmelder jeg mig påmindelser på email og SMS?

1: Log ind på din brugerkonto med dit CPR-nr og pinkode
2: Tryk på "Min konto"
3: Tryk på "Rediger brugerprofil"
4: Udfyld felterne i formularen, og tryk på "Gem" 

 

Kan jeg forny mine lån?

Alle lån kan i princippet fornys, hvis materialet ikke er reserveret til andre. Du kan forny dine lån, enten via hjemmesiden, telefonisk eller på biblioteket. Eneste undtagelse er kvik-lån, som aldrig kan fornys. Du kan højst låne materialet i 6 måneder.
Sådan gør du:
1: Log på din brugerkonto
2: Tryk på "Lån"
3: Vælg det materiale, på listen, som du ønsker at forny lånet på, og klik på "Forny". Du kan også vælge flere materialer på listen, og trykke på "Forny valgte", i bunden af tabellen. 
Klik her, for at se en mere detaljeret vejledning. 

 

Hvad sker der, hvis mine lånte materiale går i stykker, eller bliver væk?

Hvis lånte materialer bliver væk, eller går i stykker, skal de erstattes. Erstatningsprisen på bibliotekets videoer, DVD'er og spil er højere end prisen i detailhandlen. Det skyldes, at disse materialer skal frikøbes til udlån, og at bibliotekerne derfor betaler en højee pris for dem. 

 

Bibliotekets tilbud

 

Hvad tilbyder biblioteket, ud over lån af materialer?

Biblioteket tilbyder mange muligheder til borgere i alle aldre. Ud over udlån af materialer, tilbyder biblioteket:

Alle bibliotekets tilbud kan ses her.

Tårnby Hovedbibliotek - Kamillevej 10  -  2770 Kastrup - Telefon: 32 46 05 00 - bibliotek@taarnby.dk