Bombning af Kastrup Lufthavn i 1945

Læs om lufthavnens betydning under 2. Verdenskrig og faren ved at bo tæt ved Københavns Lufthavn.

Angreb på lufthavnen under krigen

Den 2. april 1945 var der omtrent 2.600 forskellige fly på vej mod Danmark for at bombe seks flyvepladser. Indtil for nylig har danske historikere ment, at den ene af disse lufthavne, der skulle bombes den dag, var Kastrup Lufthavn. Nyere undersøgelser har givet mulighed for en anden fortolkning. I stedet skulle det være Beldringe på Fyn, der var målet for de Vestallierede.

Kastrup stod under hele krigen ikke på de Vestallieredes liste over mål, der skulle bombes.

Hele operationen blev afblæst på grund af dårligt vejr og nedsat sigtbarhed. Da flyene nåede den jyske vestkyst, måtte de vende om. Havde vejret været bedre, havde der uden tvivl været meget store materielle skader og mange civile dræbte. Derfor har det planlagte bombeangreb den 2. april været udsat for så mange overvejelser.

Vagter i Kastrup ved en tysk Junkers Ju 88
Vagter i Kastrup Lufthavn ved en tysk Junkers Ju 88 efter befrielsen i 1945.
Foto: Stads- og Lokalarkivet, B1217
 

Krigen og lufthavnen

Straks efter besættelsen den 9. april blev også lufthavnen overtaget af den tyske besættelsesmagt. Kastrup Lufthavn blev udbygget med fire betonstartbaner i tiden fra 1941 til 1943.

Under 2. Verdenskrig blev Kastrup Lufthavn mest brugt til skoleflyvninger. Her kunne nye piloter træne mere uforstyrret end fra jyske eller fynske flyvepladser, da det var knap så ofte at engelske og amerikanske fly blev sendt helt til København.
Lufthavnen blev også anvendt til oplæring i blindflyvning. Det betyder, at piloten skal kunne flyve i mørke eller i usigtbart vejr – udelukkende efter instrumenter og ikke efter kendemærker på jorden. Mere korrekt kan det kaldes instrumentflyvning.
Fra slutningen af 1942 kom der natjagere til lufthavnen. Disse fly indgik i forsvaret af nordtyske byer. En natjager er et fly der er specielt bygget til at kunne navigere i om natten eller i dårligt vejr, samtidigt er flyet forsøgt kamufleret, så flyet ikke kan ses i natten.

Derudover var der et stort værksted, hvor der blev repareret fly. Flyene kom ofte fra Norge blot for at blive ordnet i Kastrup Lufthavn.

For at tage opmærksomheden væk fra Kastrup Lufthavn blev der anlagt afledningslufthavne. En i Tårnby og en i Tømmerup, den sidste var dog ikke i brug særligt længe. Megen flyvning foregik efter, det piloten så på landjorden, derfor håbede nazisterne, at de falske lufthavne tiltrak nogle af de bomber der var tiltænkt de rigtige lufthavne. De var anlagt for at forvirre.

Kilde: Kristensen, Henrik Skov, Claus Kofoed & Frank Weber: Bomber over Danmark. Vestallierede luftangreb under 2. Verdenskrig. 2. udgave, 2012.