Verdensmålsmester

21.06.22
Vi er glade for, at du vil være med til at gøre Tårnby og verdenen til et bedre og mere grønt sted at være.

Herunder finder du de sjove og spændende udfordringer, der skal gøre dig til Verdensmålsmester i Tårnby. Ved at klikke på et ikon finder du de opgaver, der hører til det pågældende Verdensmål.

Her kan du læse om hvad FN er
For yderligere information kontakt Mona Munck-Lindblom

 

Om opgaverne

Ved hvert af de 17 Verdensmål er der tre opgaver at vælge imellem, så du kan vælge den opgave du synes er sjovest.  Du behøver kun at løse en opgave ved 13 af verdensmålene for at kunne kalde dig for Verdensmålsmester i Tårnby.
Du er også velkommen til selv at finde på en opgave, du synes er relevant – bare notér den i dit Verdensmålsmesterpas.


OBS. for skoler: Vi håber, at I har lyst til at besvare nogle af opgaverne sådan at I får et produkt ud af det. Og har I lyst, vil vi meget gerne udstille det. Det kan f.eks. være et billede af jeres proces, et digt, en tegning, en skulptur, en planche osv.

 

Læs mere om de 17 Verdensmål og de 169 delmål.

1. Afskaf fattigdom   

  1. Lav indsamling af legetøj/tøj, der blot samler støv, og donér til en organisation, der giver det videre til børn og familier, der trænger. I kan evt. samle ind til en pakkekalender.
  2. Se en (kort)film eller læs en tekst om at være barn et andet sted i verden og tal om, hvordan det er anderledes fra dit liv her i Danmark. I kan f.eks. se filmen om Rhoda i Sydsudan.
  3. Lav en lille bod med salg af saftevand, kage eller lignende og donér pengene til en velgørende organisation.
  4. Formulér din egen opgave…

2. Stop sult   

  1. Lav et måltid med varer fra en madspildskasse/varer købt i madspildsmontren i dit lokale supermarked.
  2. Dokumentér dit madspild i en uge og tænk over, om det er pga. den anbefalede holdbarhedsdato, du smider fødevarerne ud. Find eksempler på, hvordan du kan undersøge friskheden på tre fødevarer. F.eks. denne test på æg.
  3. Gendyrk diverse grøntsager og spis dem. Læs evt. mere om gendyrkning.
  4. Formulér din egen opgave…

3. Sundhed og trivsel   

  1. Tal om i klassen/familien eller med dine venner/kolleger, hvordan I har det, og hvordan I gerne vil være sammen, og lav en aftale for, hvordan I sikrer bedst trivsel sammen og for hinanden.
  2. Lav et bakterieforsøg. Håndtér en fødevare med hhv. handsker, beskidte hænder og udsæt den for meget snavs og undersøg, hvordan bakteriefloraen udvikler sig på de tre forskellige eksempler. Find evt. inspiration på skoletjenesten
  3. For at forebygge ensomhed kan du besøge dine bedsteforældre, din ældre nabo, blive besøgsven på et plejehjem eller lignende.
  4. Formulér din egen opgave…

4. Kvalitetsuddannelse   

  1. Beslut dig for en ting du gerne vil lære og øv dig i den periode, du arbejder mod at blive Verdensmålsmester i Tårnby. (Det kan f.eks. være, du gerne vil lære at stå på hænder, sætte komma korrekt eller øve dig på et nyt sprog).
  2. Lær viden fra dig. Er I en klasse, kan det f.eks. være, I kan læse højt for eller undervise en mindre klasse i noget, I er gode til. Du kan deltage som hjælper i en lektiecafé, holde et foredrag eller hjælpe din bedsteforældre med, hvordan de bruger deres mobiltelefon, benytter MitId osv.
  3. Tal om, hvad det betyder at gå i skole, og hvad der sker, hvis man ikke kan komme i skole. Se gerne en kortfilm eller læs om emnet. F.eks. kan I læse om, hvad coronanedlukningen gjorde for Muna, der lever i en flygtningelejr i Jordan, og tal om, hvordan jeres skoleliv var under corona. 
  4. Formulér din egen opgave…

5. Ligestilling mellem kønnene   

  1. Nævn tre ting, der var typiske for hhv. mænd og kvinder for 100 år siden, men som har ændret sig i dag. Tal om, hvordan og hvorfor det har ændret sig.
  2. Lav associationsleg: Nævn en række professioner og svar hurtigt ”mand” eller ”kvinde” afhængigt af, hvilket køn I forbinder med erhvervet. Tal om, hvorfor I laver de forbindelser mellem køn og arbejdstitel, som I gør.
  3. Spørg jeres forældre, i jeres vennekreds osv., hvem der tjener mest, har mest barsel og oftest tager barnets sygedage. Lav en statistik i klassen/familien/vennegruppen.
  4. Formulér din egen opgave…

6. Rent vand og sanitet   

  1. Opsaml regnvand og vand dine planter med det.
  2. Se videoen ”Er det din?” fra Tårnby Forsyning og lav en kontrakt med dig selv/i din klasse/vennegruppe/familie med tre ting, du aldrig mere vil putte i toilettet.
  3. Tag tid på dit brusebad og udregn, hvor meget vand du bruger på et bad. Prøv derefter at halvere din badetid – brug gerne et stopur.
  4. Formulér din egen opgave…

7. Bæredygtig energi   

  1. Skru ned for lyset på din telefon og undersøg, hvor meget batteri du sparer ved det.
  2. Byg en solcelle eller lav et citronbatteri.
  3. Download en grøn energiapp, der viser, hvornår strømmen udleder mindst CO2 og/eller er billigst, og gør det til en vane at vaske/støvsuge osv. på de tidspunkter, det er bedst for miljøet.
  4. Formulér din egen opgave…

8. Anstændige jobs og økonomisk vækst   

  1. Tal om arbejdsmiljøet i klassen/på kontoret/i familien. Find min. tre ting, der er gode, og tre ting, der kunne være bedre, og lav en aftale, der fremmer jeres arbejdsmiljø.
  2. Læs, lyt eller se noget om arbejdsforholdene for børn i Danmark i ”gamle dage” og tal om, hvordan jeres liv ville se ud, hvis I skulle arbejde på samme måde. Undersøg, hvordan forholdene er i andre af verdens lande. Se evt. uddrag af Plads til os alle – Lidt arbejde skader ikke på Filmstriben.
  3. Undersøg, hvad økonomisk vækst er. Undersøg, hvordan den økonomiske udvikling har været i Danmark de seneste 15 år, og sammenlign med et land i enten Østeuropa, Sydamerika eller Afrika.
  4. Formulér din egen opgave…

9. Industriel innovation og infrastruktur   

  1. Undersøg, fra hvor mange forskellige steder, der er komponenter i din smartphone, og undersøg, hvordan de er produceret.
  2. Se eksempler på farlige skoleveje i verden. Undersøg hvilken forskel en god infrastruktur ville gøre for de børn.
  3. Find ældre kort over vejnet og togbaner i Danmark. Hvor stor er tidsforskellen for at komme fra din bopæl til Københavns Rådhusplads i dag sammenlignet med for 40 år siden? Og hvad er tidsforskellen mellem at tage fra Odense til Nykøbing Mors nu sammenlignet med for 30 år siden? Tal om, hvad der har gjort forskellen.
  4. Formulér din egen opgave…

10. Mindre ulighed   

  1. Undersøg muligheden for kørestolsbrugere på din skole/dit indkøbscenter/din arbejdsplads osv. og tal om, hvilke udfordringer det giver ift. ulighed.
  2. Undersøg forskellen mellem de rigeste og de fattigste et sted i verden. Det behøver ikke at være i et udviklingsland. Bare i Danmark er der enormt stor forskel på de rigeste og fattigste og de muligheder og uligheder, det skaber.
  3. Lav en film, tegneserie eller radioreportage/podcast om fattigdom og ulighed. Find evt. hjælp og inspiration på verdensmaal.org).
  4. Formulér din egen opgave…

11. Bæredygtige byer og lokalsamfund   

  1. Udregn din transport med hhv. bilkørsel, cykel og offentlig transport den senest uge. Kan du tage mere grønne valg i næste uge?
  2. Byg en bæredygtig by og tænk over de til- og fravalg, du må tage for bedre bæredygtighed.
  3. Plant planter, der opsuger meget vand.
  4. Formulér din egen opgave…

12. Ansvarligt forbrug og produktion   

  1. Opret en lånebørs/byttecentral på din skole/arbejdsplads/boligforening/etc.
  2. Lav et CO2-regnskab for dit europæiske drømmerejsemål og undersøg, hvad forskellen er, hvis du flyver, tager toget eller kører i bil.
  3. Lav reparationscaféer i klassen/vennegruppen/på villavejen/etc., hvor I hjælper hinanden med at reparere hindens ting.
  4. Formulér din egen opgave…

13. Klimaindsats     

  1. Nævn en ting, du gerne vil gøre bedre for klimaet, men som du har svært ved at ændre på. Tænk over, hvad der gør det svært for dig at ændre din vane. Måske du kan finde et alternativ?
  2. Lav en oplysningsvideo/et oplæg om klimaforandringer. Det kan være om alt lige fra konsekvenserne for Maldiverne, om lokale tiltag i Danmark eller en opløftende historie om, hvor dejligt og grønt her bliver med alle de nye tiltag. Find evt. inspiration til, hvordan du kan lave det på verdensmaal.org.
  3. Undersøg forskel på CO2-aftryk afhængigt af, om du køber okse- eller kyllingekød. Prøv at lave en ret, du plejer at lave med et højt CO2-aftryk, og udskift ingredienser, så den får et lavere CO2-aftryk.
  4. Formulér din egen opgave…

14. Livet i havet     

  1. Gå en tur i naturen og saml skrald. Gør det evt. til en konkurrence om, hvem der kan samle mest.
  2. Undersøg, hvad de forskellige mærker på rengøringsmiddel og personlig pleje betyder, og se, hvad du selv har stående på hylderne.
  3. Find information om de store plasticøer/plasticsøer, der er i verdenshavene, og lav et oplæg eller anden form for formidling af det, du finder ud af.
  4. Formulér din egen opgave…

15. Livet på land     

  1. Lav insekthotel for overvintrende insekter.
  2. Undersøg, hvilke invasive arter, vi er plaget af i Danmark, og spis en eller flere af dem, der kan spises.
  3. Indsaml blade og løv. Hvor mange forskellige, og hvilke finder du? Tør dem og udstil dem.
  4. Formulér din egen opgave…

16. Fred, retfærdighed og stærke institutioner   

  1. Undersøg, hvad aktindsigt er, og hvorfor det er vigtigt.
  2. Find ud af, hvornår det i Danmark blev ulovligt at slå børn i skolen og hjemme, og sammenlign med lande i Syd- og Østeuropa.
  3. Tag en snak om, hvad I gør og kan gøre i skolen/familien/på kontoret for at alle føler sig som en del af og tør tage del i fællesskabet.
  4. Formulér din egen opgave…

17. Partnerskaber for handling    

  1. Udveksl jeres bedste bæredygtige idéer og erfaringer med nogle andre. Det kan f.eks. være med en anden klasse eller skole, jeres naboer, venner osv.
  2. Afprøv din viden om de 17 Verdensmål i et spil eller en quiz, der handler om Verdensmålene. Det kan f.eks. være på heleverdeniskole.dk.
  3. Indgå i samarbejde eller leg med nogen, du ikke har været sammen med før. Det kan være på tværs af klassen, med naboen over hækken osv.
  4. Formulér din egen opgave.