Bogsprog
Bogsprog

Bogsprog - Leg sproget frem

18.03.20
I denne artikel kan I læse om projektet Bogsprog for de 2-3 årige og om, hvordan I kan afprøve vores tilgang derhjemme. 

I øjeblikket er der ekstra tryk på i mange hjem, hvor langt de fleste institutionsbørn de næste par uger skal finde deres nye dagligdag med forældre og/eller omsorgspersoner.

På Tårnby Kommunebiblioteker har vi i samarbejde med en vuggestue i kommunen barslet med et nyt pilotprojekt. Projektet hedder Bogsprog, og har fokus på at udvide barnets erfaringer med sammenhænge mellem skriftsproget og verden omkring os. Projektets forløb er baseret på en tilgang, der er udviklet af det forskningsbaserede projekt Sprogstart.

Leg med metoderne derhjemme

Den vigtigste metode i Bogsprog er gentagelse - Derfor læser vi den samme bog hver gang vi mødes med børnene. Mange forældre er allerede bevidste om, at gentagelser og mange ord er gode for barnet. Nogle vil endda mene lidt for gode. Langt de fleste forældre vil nok kunne nikke genkendende til, at deres barn vil høre den samme bog igen og igen og igen... 

Det er helt naturligt, at barnet finder tilbage til en bog, hvor der er trygt, og det er ofte i de trygge gentagelser at erfaringsudbyttet og udviklingen kan blomstre. I Bogsprog arbejder vi med tre møder, hvor vi ved hvert møde bruger bogen på en ny måde.

I Bogsprog har vi målrettet tilgangen til vuggestuebørn i alderen 2-3 år, men tilgangene kan sagtens bruges på både yngre og ældre børn. Bogen er i virkeligheden mindre vigtig, da det er i samspillet med de(n) voksne, at barnets erfaringspotentiale findes. 

De tre Bogsprogs-tilgange, I kan lege med derhjemme:

  • Tal om former og farver i bogen, og drag paralleller til omverdenen.
    Her skal I ikke have fokus på at læse historien op, men i stedet koncentrere jer om hvad I ser på siderne. Hvad kan I se? Er der en rund sol? Hvad kan ellers se rundt ud? Hvor er solen på himlen? Hvorfor kan vi ikke se solen i dag? Skinner den kraftigt? Hvilken farve har solen på billedet? Er der andet, der har den farve i hjemmet? Hvad ligner den? Kan solen have andre farver? I kan eventuelt supplere jeres erfaringer med at finde flere lignende symboler eller farver sammen på nettet. 
     
  • Fokus på ord og bogstaver som kilde til historien.
    Prøv at læse højt for barnet med lukkede øjne og derefter læse bogen sammen med fokus på ordene. Når I læser, kan I pege på hvert enkelt ord, og dermed gøre barnet bevidst om, at det er fra ordene historien kommer. Herfra kan i tale om, om der er noget, man kan se på billedet, som man ikke kan læse om.
    Har barnet stor interesse for ordene, kan man dyrke det yderligere. Er det eksempelvis en bog om Totte, kan man pege på navnet Totte og vise barnet hvordan navnet ser ud. For et vuggestuebarn er bogstaver endnu ikke en samlet gruppe, men barnet vil godt kunne genkende dem som symboler. De bogstaver, der tilsammen danner ‘symbolet’ Totte, kan således sagtens genkendes hele vejen igennem bogen. Hvis Totte er skrevet med samme skrifttype og størrelse hele vejen igennem bogen, kan man gå på opdagelse, og se hvor mange gange man kan finde det.
     
  • Sæt erfaringer fra bogen i sammenhæng med omverdenen.

  •  
  • Det behøver ikke at være kompliceret at få bogens verden til at hænge sammen med barnets egen. Spiser de i bogen? Sover de? Er de kede af det? Brug det til at tale om situationer, hvor I sammen har oplevet det samme. Det kan også blot relatere sig til, at de i bogen har en rød kop, og at I også drikker af en rød kop derhjemme. Det vigtige er, at man sammen med barnet erfarer, at bogen kan give information om noget, som også optræder i barnets egen virkelighed.
    I kan tage det videre og dykke ned i de detaljer, barnet har forelsket sig i. Katten der gemmer sig? Barnet der står på skateboard i baggrunden, eller en mus nederst i hjørnet? Brug dem til at tale videre, sætte flere ord på og spørge ind: Hvad tror du musen skal? Hvor er den på vej hen? Suppler eventuelt ved at finde forskellige billeder af mus på nettet og tal videre om det.
    Sådan kan I arbejde med at få mange ord på simple genstande, og det er en erfaring, barnet kan bruge, når det skal øve sig i at bruge og udvide sit ordforråd. 

God fornøjelse!

Tip: Hvis i mangler inspiration til at finde børnevenlige illustrationer, kan man bruge www.canva.com 

Det kræver at man opretter sig som bruger, men herefter kan man finde mange gratis, færdiglavede og børnevenlige illustrationer og billeder til at tale videre ud fra.

Kilder

Anders Skriver Jensen, Tidlig literacy: Barnets spirende skriftsprog i dagtilbud og skole i Viden Om Literacy Nummer 22 | September 2017 | Nationalt Videncenter For Læsning

Helle Iben Bylander & Trine Kjær Krogh Dit barns sprog, Dansk psykologisk forlag 2014

Klara Korsgaard Læs og skriv med små børn - en guide til pædagoger, Dafolo 2016

https://www.sprogstart.com/