Læseglæde i Tårnby: et år med en særlig indsats for læseglæde
I 2025 satte biblioteket læseglæde i centrum i et stort samarbejde med PLC på kommunens skoler. Med støtte fra Slots- og Kulturstyrelsen har næsten 1.000 elever været med til at vælge, læse og formidle nye bøger til hinanden – fra bogfester på den røde løber til kreative BookToks. Projektet viser, hvordan børneinddragelse og elev-til-elev-formidling kan være med til at styrke lysten til at læse og give bøgerne et langt liv i hverdagen.
Af Josefine Norberg Steffensen
I 2025 har læseglæde fyldt særligt meget på biblioteket. I samarbejde med PLC på alle skoler i kommunen, har vi gjort en særlig indsats for at øge elevernes læseglæde. Projektet er en del af den nationale indsats for læseglæde og er støttet af Slots- og Kulturstyrelsen. Vi søgte sammen med PLC midler til projektet tilbage i efteråret 2024 og modtog de fulde beløb på 419.000 kr. Således kunne projektet begynde i januar 2025.
Projektmidlerne skulle primært bruges til bøger til fri- og fritidslæsning og skulle tilhøre skolernes PLC for at give elever bedre adgang til fysiske bøger i deres hverdag. For at inddrage flest muligt elever i projektet valgte vi, at indsatsen skulle gælde elever på både 4. og 6. årgang. Men der er også indkøbt bøger til udskolingen og til specialklasser. I alt er der blevet indkøbt ca. 1800 bøger fordelt på de otte medvirkende skoler.
Undersøgelser peger på, at børneinddragelse og barn til barn-formidling bidrager positivt til at puste til børns læseglæde. Derfor blev projektet opdelt i tre dele: Første del handlede om at inddrage eleverne og finde ud af, hvad de kan lide at læse. Anden halvdel handlede om, at bøgerne skulle leveres til klasserne, så de kunne blive læst. Vi holdt en bogfest for 4. klasserne lige før sommerferien, mens 6. klasserne fik tilsendt deres bøger efter sommerferien, hvor de nu gik i 7. klasse. Tredje del bestod af en workshop for 7. klasserne, hvor eleverne skulle anmelde en bog på video a la BookToks.
I alt har ca. 1000 elever deltaget i projektet ad to omgange. Og endnu flere elever er og bliver tilføjet løbende, som bøgerne når videre til nye 4. og 6. klasser.
Børneinddragelse
Hvordan finder man nemmest ud af, hvad børn læser? Man spørger dem. I samarbejde med PLC talte vi med elever i 41 klasser, det er rigtig mange børn! Vi brugte to forskellige metoder for at inddrage eleverne. I ForsideBazar skulle eleverne på jagt mellem en masse bøger for at sætte post it’s på dem de kunne lide. Først ud fra bøgernes forside, herefter fra bagsideteksten og til sidst efter at have kigget/læst i bøgerne. I ”Demokratitusser” skulle eleverne med tusser angive, hvilke genrer de kunne lide at læse. Metoderne gav gode erfaringer for både os og PLC i forhold til at inddrage elevernes ønsker i valg af bøger.
Herefter blev alle data indsamlet og bøgerne blev udvalgt ud fra elevernes tilkendegivelser. Der var flere elever, som havde meget specifikke ønsker, og de blev selvfølgelig noteret. Herefter udarbejdede biblioteket seks lister med en række forskellige titler til bogindkøb. Det resulterede i tre forskellige bogkasser til 4. årgang og tre forskellige bogkasser til 6. årgang. Fokus var at ramme bredt, så der var noget for alle samtidig med, at der var flere af den samme titel i hver kasse, så det blev muligt for eleverne at danne læsefællesskaber, hvor flere læser den samme bog samtidig.
Bogfesten: den røde løber
4. årgang fik på alle skoler overdraget bøgerne til en bogfest med popcorn, saftevand og den røde løber blev selvfølgelig rullet ud til lejligheden. Med bøgerne hørte bogmærker, udviklet af biblioteket, der også fungerede som anmelderkort, så eleverne kunne anbefale bøgerne til hinanden. Vi oplevede på flere skoler, at eleverne gerne ville i gang med at læse med det samme! Det fik de selvfølgelig lov til.
BookToks
6. klasserne, der efter sommerferien var begyndt i 7. klasse, skulle som afslutning på deres deltagelse i læseglædeprojektet filme BookToks-anmeldelser af bøger, de havde læst. På den måde lænede vi os ind i en terminologi, som de fleste unge er bekendte med. BookTok er nemlig et fænomen på TikTok, som er korte video hvor man anmelder bøger.
Biblioteket besøgte i efteråret 2025 samtlige tyve 7. klasser fordelt på syv skoler. Vi havde medbragt greenscreens, mikrofoner og lamper med godt lys til at filme i, så der var gode forudsætninger for at producere, filme og klippe kreative videoer sammen. Vi var meget spændte på at høre elevernes mening om bøgerne og blev glade for at høre, at bøgerne i det store og hele var blevet positivt modtaget på alle skoler. Den bagvedliggende tanke med at lave BookToks er, at eleverne på den måde kunne anbefale bøger til hinanden, og det virker ofte bedre end voksen-til-elev-formidling.
Bøgernes videre liv og erfaringer fra projektet
Idéen er, at bøgerne skal leve videre i de nye 4. og 6. klasser. På nogle skoler har man allerede sendt bøgerne videre til de nye 4. klasser og ladet eleverne, som nu går i 5. klasse, anbefale bøgerne overfor 4. klasseeleverne. Der er også indkøbt flere anmelderbogmærker til at uddele til nye 4. klasser.
Udover bøgerne til 4. og 6. årgang, så har der været midler til at købe en række ungdomsbøger til udskolingen. Vi ved, at det særligt er i udskolingen, at læseglæden og lysten til at læse er udfordret. Det kan der være mange grunde til men forhåbentlig bliver det nu lidt lettere at vælge bøgerne til, når de står i en kasse i klassen.
En dreng i 7. klasse på Løjtegårdsskolen fortalte, at han havde været glad for at få bøger ned i klassen. Det betød, at han bare kunne tage en bog fra kassen og læse den. Det kunne nemlig godt være en overvældende oplevelse at komme hen på skolebiblioteket og finde en bog fordi udvalget var så stort.
En lærer på Skottegårdsskolen fortalte, at elever der normalt aldrig læste, havde brugt selv deres frikvarter på at læse i en bog fra bogkassen. Fra andre lærere hørte vi, at nogle elever havde fået meget ud af projektet og ligefrem syntes, der var for få at vælge imellem. Andre elever syntes ikke, at de havde fået lige dét, der tiltrak dem. Og nogle elever kunne slet ikke huske, at de havde ønsket noget tilbage i marts måned, fordi de først fik bøgerne efter sommerferien. Derudover var flere af bøgerne ikke på Nota og det er en udfordring for elever med fx ordblindhed, som derfor fik begrænset deres udvalg af bøger.
Det er svært at ramme alle, men med inddragelsesmetoderne har vi kunne ramme elevernes ønsker bedre end uden. Om eleverne har læst mere i år end ellers har vi ikke tal på. Men ved at inddrage eleverne i valget af bøger og ved at opfordre til elev-til-elev-formidling er håbet, at vi på biblioteket og på PLC i år er nået et stykke længere med at sprede læseglæde blandt eleverne, end vi ellers ville have nået.
I 2026 vil Tårnby Bibliotek arbejde med at udvikle en indsats for udskolingselever, som skal understøtte glæden ved og lysten til at læse.