
Et mesterværk af et spil
Anmeldt af Vitus Brodersen (9.c Løjtegårdsskolen)
Hvad handler spillet om
Efter denne katastrofe kaldet 'The Death Stranding,' er verden sunket dybere end nogensinde før. Spillet foregår i Nordamerika, som er gået fra at være forenede stater, til forenede byer. Størstedelen af landet er nemlig en ødemark, med kun få mennesker der tør vandre derud.
Der er mangel på ressourcer i de små byer, derfor har de få mennesker som tør gå udenfor fået jobbet som kurérer. De vandrer mellem byer med vigtig medicin og pakker, mens de risikerer deres liv. Det er nemlig ikke kun BT'er, man møder i spillet. Fra den farlige tidsændrende regn, til pakkerøvere og modstandsgrupper, er der masser af farer, der lurer bag hvert et hjørne.
Spillet starter med
Når man først åbner spillet, beder den om fødselsdato. Det er ikke, fordi Kojima vil stjæle dine personlige informationer, det er fordi at spillet har specielle effekter ud fra fødselsdagen af hovedpersonen. Efter at have oprettet et spil, bliver man smidt lige ind i den flotteste cutscene jeg nogensinde har set. Vi får introduceret hovedpersonen Sam, som på sin futuristiske motorcykel ræser hen over de golde sletter. Efter at have kørt over en højderyg, må han bremse hårdt op. Han rammer næsten en kvinde, som står i hans vej. Sam flyver forover af motorcyklen og motorcyklen selv falder af en klippekant og går i stykker. I horisonten kan han se, at en storm er på vej. Da han ved, hvor farligt et uvejr i denne verden er, begynder han at søge ly. Her bliver vi introduceret til mange af spillets kernekoncepter. Sam Porter Bridges har nemlig noget udstyr, der tillader ham at bære på store mængder gods. Men jo mere han bærer på, jo mere belastet og langsom bliver han. Som en spilkarakter kan han alt, hvad man forventer. Han kan hoppe, gå, dukke sig og løbe. Han kan også nogle mere specielle ting, som at holde ekstra godt fat på sin bagage.
Sam finder endelig ly for den farlige regn, men lægger mærke til nogle dyriske aftryk, fyldt med en sort tyk væske, lige foran sig. Noget usynligt træder rundt om ham, som han ved, kun kan være de dødes ånder.
Igen bliver vi vist en game-mechanic, når kvinden fra tidligere holder ham for munden for at de ikke bliver opdaget. Efter væsnet er forsvundet, introducerer hun sig selv som værende en 'Porter,' altså en kurér ligesom vores hovedkarakter. Regnen stilner af, og Sam tager afsted til fods igen.
Babyer, som kan se de døde
Når man når frem til den nærmeste by, begynder en ny lang cutscene, hvor man finder ud af, at de bæster, som næsten fik ramt på Sam, kommer fra de mennesker, som er døde, men når at forrådne, inden de er blevet brændt. Udover det, får vi også at se, at babyer som er født af en død mor, har en art af forbindelse med de afdøde. De babyer kan nemlig se BT'erne, og kan hjælpe en med at undgå dem.
På vej ud fra byen med et lig , bliver en af mændene taget af de døde, og en stor gudelignende figur kan ses på himlen. Alting bliver sort, og Sam falder om. Vi finder senere ud af, at hver gang et menneske bliver taget levende, forsvinder alt i en kæmpe radius. Fordi Sam er en 'Repatriate', kan han vende tilbage fra de døde. Efter nogle missioner, hvor vores døende mor viser sig at være Amerikas første kvindelige præsident, og hvor vi skal få hende brændt, for Sam spillets hovedmission af sin søster og kommende nye præsident, Emelie, at forene Amerika igen.
Et fint spil, med lange gåture
Alt i alt er det et fantastisk one player spil, men det er ikke for sarte sjæle. Man kan ofte blive skræmt af de uhyggelige væsener som er i spillet. Det er ofte frustrerende at skulle gå flere kilometer for at komme videre, men hvis det ikke er et problem, anbefales det her spil. Der er ikke blevet sparret, når det kommer til detaljer. Hvor end man går hen i spillet, er det svært at finde noget der viger fra realisme. Hvis man er heldig, kan man måske også se, at Mads Mikkelsen spiller en rolle i spillet.