- Bog
Universitetsskolen : mellem forskning, uddannelse og skoleudvikling
(2019)
Serie
Henter beholdningsoplysninger.
Detaljer om materialet
Type
Bog
Format
illustreret
Findes i
2246-3259
Sprog
dansk
Emneord
Emnetal
37.17
Bidragyder
Beskrivelse
Indhold: Teoretiske og historiske nedslag (Tematisk indføring : universitetsskolen - mellem skole, uddannelse og forskning / Alexander von Oettingen, Dorthe Carlsen og Keld Thorgård. Per Fibæk Laursen: Kursskifte frem mod universitetsskoler. Markus Janssen: Universitetsskoler som spatiotemporale ordninger - indblik i en kvalitativ tekstanalyse af universitetsskolekoncepter. Thomas Dahl: Universitetsskoler - kunnskapsproduksjon i lærerutdanninga? Robert Eskildsen Jepsen: Teori og praksis i læreruddannelsen - en definitorisk afgrund eller en dialektisk gave?). Internationale erfaringer med universitetsskoler (Utvikling av en forskningsbasert og praksisbasert lærerutdanning ved NTNU / Lise Vikan Sandvik og Per Ramberg. Universitetsskoler i Finland - aktuelle perspektiver og fremtidige udfordringer / Auli Toom og Jukka Husu. Peter Gray: Grundprincipper for fremme af partnerskaber mellem universiteter og skoler). Fagdidaktiske projekter og universitetsskolen (Mundtligheden er der jo bare! / Dorthe Carlsen og Max Ipsen. Rune Hansen: Elevopgaver og elevprodukter i matematik. Teori i idrætsfaget / Martin Elmbæk Knudsen og Jesper von Seelen. Er modellering vejen frem? / Claus Auning og Claus Michelsen). Uddannelse og skoleudvikling (Thomas R.S. Albrechtsen: Forskningsengageret skoleudvikling? Universitetsskolernes bidrag til udvikling af læreruddannernes profil og kompetencer - autorisation, autonomi og legitimitet / Lars Breinholt Søndergaard og Jacob Buris Andersen. Leif Moos: På grænserne af didaktiske undersøgelsesfællesskaber)
ISBN
9788771607598
Udgave
1. udgave, 1. oplag (2019)
Omfang
219 sider
Forlag
Dafolo
Målgruppe
fagligt niveauvoksenmaterialer
Anmeldelser
Lektørudtalelse
Bogen er meget relevant i forhold til det store fokus der er på skolen i dag, og som der egentlig altid har været. Alle er optaget af om outputtet fra grundskolen er godt nok, og hele tiden er der diskussion om hvordan skolen bliver bedre. Bogen er klar i sit budskab: En styrkelse af samspillet mellem skolen, læreruddannelsen og forskningen er altafgørende for at få en bedre skole. Bogen er nogenlunde lettilgængelig da den er inddelt i mange underkapitler og afsnit