
Gode råd til din jobsøgning
29.01.21
hjælp til selvhjælp ved din jobsøgning: Du kan få inspiration til hvordan du kommer i gang med at skrive ansøgning og cv.
Skriv ansøgning
Generelt kan man sige, at ansøgningen skal bestå af tre dele:
- Motivation: Hvorfor søger du jobbet?
- Faglige kvalifikationer: hvad kan du tilbyde ud fra de krav, der er i jobannoncen?
- Personlige egenskaber: hvordan er du som person?
Her er et eksempel på hvordan en ansøgning kan se ud.
Lav et CV
CV´et kan indeholde:
- Oplysninger om erhvervserfaring, uddannelse og kurser.
- IT-kundskaber.
- Sprogfærdigheder.
- Personlige egenskaber.
- Frivilligt arbejde.
- Fritidsinteresser.
- Kontaktoplysninger.
Her er et eksempel på hvordan et CV kan se ud.
Hvis du har brug for at finde oplysninger om, hvor du tidligere har arbejdet, kan du finde en oversigt ved at logge ind med NemID på borger.dk og vælge pensionsoversigt: ATP på Borger.dk
Når du så skal søge et konkret job, kan du plukke det ud, der passer til jobbet.
Her kan du hente en simpel skabelon, hvor du kan udfylde dine egne kvalifikationer.
Klik på billedet og download
|
Guide til at skrive en ansøgning og lave et CV |
Jobhjælp på biblioteket
|
Lidt om Worddokumenter og pdf-filer
Når du sender din ansøgning og CV, er det en god ide, at dokumenterne bliver sendt som pdf-filer.
Læs hvordan man ændrer worddokumenter til pdf-filer.
Det kan være svært at finde rundt i Words mange funktioner
Her er en oversigt over de mest almindelige genveje.